Perstbericht: ook dit jaar wensen de Tiense Suikerraffinaderij en de Belgische Federatie van de Voedselbanken aan iedereen warme en zoete eindejaarsfeesten

9 december 2019

Samenwerken voor solidariteit

De Tiense Suikerraffinaderij wil uit suikerbiet duurzaam suiker produceren met respect voor mens en milieu. Zij wil ook mooie samenwerkingen aangaan; verantwoordelijk omgaan met haar rol als belangrijk Belgisch bedrijf behoort immers tot haar DNA.

Ook  de Belgische Federatie van Voedselbanken (BFVB) is voor velen een mooie en vaste waarde in het Belgisch landschap. Reeds meer dan 30 jaar zetten de 9 regionale Voedselbanken zich in tegen honger en voedselverspilling. Zij kunnen daarbij rekenen op meer dan 600 lokale aangesloten verenigingen en de medewerking van duizenden vrijwilligers.

Kortom: solidariteit voor iedereen, in een brede waaier van waarden waar de Tiense Suikerraffinaderij zich met vol enthousiasme achter schaart. Het resultaat: de afspraak waarbij de Tiense Suikerraffinaderij jaarlijks 50 ton suiker schenkt aan de Belgische Voedselbanken.

In december 2018 maakten we samen mensen warm voor zoete eindejaarsfeesten voor iedereen. De sociale campagne “SweetChristmas4all” was een succes en lokte warme reacties en een grote betrokkenheid uit.

Sweet Xmas4 All

SweetChristmas4all 2019

Zo nam SweetChristmas4all in december 2018 een duik in de wereld van Tabita in Brussel,  een lokale vereniging aangesloten bij de Voedselbanken. Op een gewone winterse donderdagnamiddag vertelden zes personen, betrokken als vrijwilliger of als hulpbehoevende, hun ontroerende verhaal. Ook dit jaar gingen we bij Jeannine en andere mensen van Tabita langs. Naast Marietta en Valérie zijn er dit jaar vier andere personen aan het woord.

“We herhalen het principe van vorig jaar,” aldus de communicatiedienst van de Tiense Suikerraffinaderij. “Wij roepen iedereen op om stil te staan bij het lot van anderen en een warm hart toe te dragen aan mensen die een moeilijke weg afleggen of het niet breed hebben. Vaak zijn het mensen die toch met de glimlach uitkijken naar een mooi en zoet  nieuw jaar.”

Mensen kunnen opnieuw een persoonlijk e-kerstkaart sturen naar de mensen van Tabita via www.sweetchristmas4all.be en de campagne op sociale media delen.

“Het aantal mensen dat zich wendt tot de lokale aangesloten verenigingen bij de Voedselbanken neemt toe met een significante stijging van 6,6% ten opzichte van december 2018. We danken dan ook ten zeerste de Tiense Suikerraffinaderij voor hun inzet voor de Voedselbanken ten behoeve van degenen in nood. Dit versterkt nogmaals onze uitstekende langdurige samenwerking als trouwe partner.” Aldus Jef Mottar, afgevaardigde bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken.

Jeannine Thumbnail
Jeaninne van vzw Tabita

Over de Tiense Suikerraffinaderij

De Tiense Suikerraffinaderij N.V. is een Belgisch voedingsbedrijf dat in  1836 werd opgericht en sindsdien kwalitatief hoogwaardige producten op basis van suiker op de markt brengt. De meeste suikerproducten van het bedrijf worden gewonnen uit lokale suikerbieten. Bij de activiteiten van het bedrijf zijn niet alleen de ruim 600 werknemers betrokken, maar ook partners, planters, consumenten en klanten. De Tiense Suikerraffinaderij wil duurzaam omgaan met mens en milieu in de buurt van 8 verschillende vestigingen. Het moederbedrijf Südzucker is marktleider in de traditionele suikernijverheid.

Contactpersoon: Vincent Tits, Communications Coordinator – Vincent.Tits@raftir.be

Over de Belgische Federatie van Voedselbanken

Visie: strijd tegen honger en voedselverspilling in België

Missie:

1. Verstrekken van kosteloos voedsel aan behoeftigen
  2. Via aangesloten lokale verenigingen
  3. Met maximale recuperatie van voedseloverschotten

De Belgische Federatie van Voedselbanken is een coördinerende organisatie die een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken overkoepelt. Deze 9 Voedselbanken zijn verantwoordelijk voor de logistieke herverdeling van levensmiddelen aan lokale aangesloten verenigingen. Het doel van de Voedselbanken is voedselhulp te verschaffen aan behoeftigen. Hiervoor ontvangen ze, kosteloos, een belangrijke hoeveelheid levensmiddelen van het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD), maar ook producten geschonken door de voedingsindustrie, grote bedrijven uit de distributiesector, groenten-en fruitveilingen en ook via het organiseren van verschillende voedselinzamelingen bij het grote publiek.

In 2018 werd 15.351 ton voedsel ingezameld en met de hulp van 305 vrijwilligers van de Voedselbanken samen met duizenden vrijwilligers van 623 lokale aangesloten verenigingen, verdeeld aan 159.081 begunstigden.

Meer informatie over de werking op https://www.foodbanks.be

Persverantwoordelijke: Jozef Mottar, afgevaardigd bestuurder: 0475/511398 – jozef.mottar@foodbanks.be