Persbericht: De Tiense Suikerraffinaderij en de Belgische Federatie van de Voedselbanken wensen aan iedereen, maar ook echt aan iedereen, warme en zoete eindejaarsfeesten. Jij ook?

17 december 2018

Duurzaam suiker produceren uit de suikerbiet met respect voor mens en milieu, dat is een doel dat de Tiense Suikerraffinaderij al meer dan 180 jaar nastreeft. Ook mooie samenwerkingen uit de grond stampen die echt waardevol kunnen zijn voor de maatschappij, hoort bij haar MVO-beleid dat voor haar 600 werknemers alles behalve een hol begrip is.

Samenwerken voor solidariteit

Daarnaast vormt de Belgische Federatie van Voedselbanken (BFVB) eveneens voor velen een mooie en vaste waarde in het Belgische landschap. Reeds 30 jaar handelen 9 regionale deelwerkingen niet alleen tegen honger en voedselverspilling, maar bevorderen ze ook de sociale re-integratie van minderbedeelden. Kortom: solidariteit, écht voor iedereen, in een brede waaier van waarden waar de Tiense Suikerraffinaderij zich met vol enthousiasme achter schaart.

Het resultaat hiervan is een afspraak waarbij de Tiense Suikerraffinaderij jaarlijks 50 ton suiker schenkt aan de Belgische Voedselbanken. In december, om de mensen meer warm te maken voor zoete eindejaarsfeesten voor werkelijk iedereen, breidt het bedrijf een sociale campagne aan dit initiatief, i.s.m. de BFVB.

Sweet Christmas for all

Zo neemt #SweetChristmas4All een duik in de wereld van de bij de Voedselbanken aangesloten liefdadigheidsvereniging Tabita te Brussel op een gewone winterse donderdagnamiddag. 6 video’s laten het verhaal achter 6 gezichten zien die er wekelijks langskomen voor hun voedselpakket of er een handje toesteken om van Tabita een solidaire en warme plek te maken.

“Mooie boodschappen hoor je erin, maar je ziet er ook een plek waar een grote en diverse familie samenkomt, waar er wordt gelachen, samen gegeten en met liefde naar elkaar geluisterd. Zoveel warmte laat niemand koud,” zegt Isabelle Roelandts, woordvoerster van de Tiense Suikerraffinaderij.

“Het mooie initiatief van de Tiense Suikerraffinaderij geeft blijk van een daadwerkelijk sociaal engagement binnen het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Het is ook een erkenning van de vele vrijwilligers van de Voedselbanken en de aangesloten caritatieve verenigingen voor hun engagement en inzet,” aldus aldus Jozef Mottar, afgevaardigd bestuurder van de BFVB. “Dankzij deze hartelijke actie voor Voedselbanken en ‘jouw’ steun, schenken wij samen warme kerstfeesten aan de hulpbehoevenden,”  vervolgt hij.

De kern van de campagne is de mogelijkheid die eenieder krijgt om een persoonlijk kerst-e-card via www.sweetschristmas4all.be te sturen naar één of meerdere van die 6 personen die in de filmpjes aan het woord komen. Of indien je het wil, zelfs naar alle mensen achter de vereniging Tabita. De campagne is eveneens heel deelbaar. “We moedigen iedereen aan om de video’s te delen op sociale media en zoveel mogelijk zoete en warme kerstboodschappen te sturen,” klinkt het. Ook voor algemenere informatie omtrent deze campagne kan men op de website terecht.

Screenshot Xmas4All Small
Valerie en haar dochter, klanten bij vzw Tabita

Dankzij deze hartelijke actie voor Voedselbanken en ‘jouw’ steun, schenken wij samen warme kerstfeesten aan de hulpbehoevenden.

Jozef Mottar, afgevaardigd bestuurder BFVB

Over de Tiense Suikerraffinaderij

De Tiense Suikerraffinaderij N.V. is een Belgisch voedingsbedrijf dat sinds 1836 bestaat, en dat sindsdien op voortdurende wijze kwalitatieve producten op basis van suiker op de markt heeft gebracht. De meeste suikers van het bedrijf worden uit lokale suikerbieten gewonnen. Zijn activiteit betrekt bovendien naast 600 werknemers ook partners, planters, consumenten en klanten en wil duurzaam met mens en milieu in de buurt van 8 verschillende vestigingen omgaan. Het moederbedrijf Südzucker is marktleider in de traditionele suikernijverheid.

Persverantwoordelijke: Isabelle Roelandts, Head of Marketing & Communications, 0486/775526 – isabelle.roelandts@raftir.be

Over de Belgische Federatie van Voedselbanken

De Belgische Federatie van Voedselbanken is een coördinerend organisme dat een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken vertegenwoordigt. Deze 9 Voedselbanken zijn verantwoordelijk voor de herverdeling van levensmiddelen aan erkende caritatieve verenigingen. Het doel van de Voedselbanken is om voedselhulp te verschaffen aan minderbedeelden. Hiervoor ontvangen ze, gratis, een belangrijke hoeveelheid levensmiddelen van het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD), maar ook producten geschonken door de voedingsindustrie, door grote bedrijven uit de distributiesector, door groenten-en fruitveilingen en ook via het organiseren van verschillende voedselinzamelingen bij het grote publiek.

De Belgische Federatie van Voedselbanken voert in 2018 reeds dertig jaar een dubbele strijd tegen honger en voor een sociaal en ecologische verantwoorde valorisatie van de voedseloverschotten. In 2017 werd 16.488 ton voedsel ingezameld en met de hulp van 303 vrijwilligers van de Voedselbanken samen met 641 caritatieve verenigingen, verdeeld aan 157.151 begunstigden. Meer informatie op http://www.foodbanks.be/ en www.facebook.com/banquesaliment.voedselbankenBE/

Persverantwoordelijke: Jozef Mottar, afgevaardigd bestuurder: 0475/511398 – jozef.mottar@foodbanks.be